Sportdrank wielrennen

Welke sportdrank kies je voor wielrennen? In deze blog lees je over welke sportdrank je het beste kunt kiezen tijdens het wielrennen. Om je meer inzicht te geven over de werking van brandstof voor je spieren, hebben we het begrip koolhydraten toegelicht. Vervolgens volgt een korte uitleg over de verschillende soorten sportdranken. Als laatste worden een aantal voorbeelden per type training of wedstrijd, met aanbevolen producten benoemd.

Koolhydraten als brandstof uit sportdrank. Koolhydraten voorzien je lichaam (spieren) snel van de juiste brandstof. Je haalt per gram koolhydraten 4 kilojoules aan energie. Vetten zijn daarin tegen nog rijker aan energie. 1 gram levert tot wel 9 kilojoules. Helaas is vet verbranding erg inefficiënt en kost meer moeite, omdat de vetcellen eerst moeten worden afgebroken en omgezet moeten worden naar koolhydraten. Vanwege de snelheid en opname capaciteit kiezen we dus voor koolhydraat rijke sportvoeding.

Koolhydraten zijn snel opneembaar en kunnen razendsnel worden gebruikt om je spieren te  voorzien van de juiste brandstof. Bij het kiezen van de juiste sportdrank, afhankelijk van jouw doel, let je er dus op de hoeveelheid koolhydraten er in de sportdrank zitten. Je kunt kiezen uit drie varianten: Hypertoon, isotoon en hypotoon.

Hypertone sportdrank: heeft een hoge concentratie koolhydraten: meer dan 8 gram koolhydraten per 100 ml. Het lichaam heeft moeite met de hoge concentratie koolhydraten die in de bloedbaan komen. Dit kost meer tijd en moeite om te worden opgenomen.

Isotone sportdrank: heeft ongeveer een gelijke concentratie deeltjes als lichaamsvocht. Een isotone sportdrank bevat gemiddeld 4 tot 8 gram koolhydraten per 100 ml. De drank kan gemakkelijk en snel worden opgenomen in het bloed. Deze sportdrank wordt daarom het meest gebruikt en aanbevolen. De meeste sportdranken zijn isotoon samengesteld.

Hypotone sportdrank: heeft minder deeltjes dan lichaamsvocht. Een hypotone sportdrank bevat maximaal 4 gram koolhydraten per 100 gram. Hierdoor kan de sportdrank zeer snel de maag verlaten en via de bloedsomloop naar de spieren worden getransporteerd. Deze drank is geschikt als dorstlesser en lichte inspanning.

Hoeveel koolhydraten kan je lichaam opnemen? Bekend is dat het lichaam tot 60 gram koolhydraten kan op nemen per uur in de vorm van glucose (maltodextrine). Daarnaast kun je nog eens 30 gram extra opnemen uit fructose (fruit suiker). Voor een duur inspanning of intensieve training/wedstrijd, is het aanbevolen om 90 gram koolhydraten per uur op te nemen. Voldoende brandstof naar de spieren is nodig om je gewenste prestatie of trainingseffect te behalen. Bij vermindering van koolhydraten naar de spieren, zal je prestatieniveau doen afnemen. Dit effect hangt samen met o.a. fysieke fitheid, externe factoren zoals weersomstandigheden (tempratuur), start moment van de training/wedstrijd (laatste maaltijd) en vorm van de dag.

Welke sportdrank heb ik nodig? Bij een inspanning van 60 tot 90 minuten op lichte intensiteit is het belangrijk om voldoende vocht aan te vullen tijdens de activiteit. Een dorstlesser hypotone of isotone sportdrank is dan zeer geschikt. De Drinkmix 160 bevat 40 gram koolhydraten per sachet (500 ml bidon). Deze kan je gebruiken voor dit type training. In combinatie met vaste voeding of energiegels kan je nog meer koolhydraten opnemen. Echter is dat niet noodzakelijk; je lichaam heeft voldoende reserve koolhydraten opgeslagen in de spieren (glycogeen). Deze voorraad kan je na de training aanvullen met vast voedsel of een sportdrank.

Voor een lange duurtraining van af 90 min tot wel 6 uur is het belangrijk om 60 tot 90 gram koolhydraten per uur binnen te krijgen. De Drinkmix 320 bevat 80 gram koolhydraten per sachet (500 ml bidon). Dit is een zeer geconcentreerde isotone sportdrank die jouw spieren voorzien van voldoende koolhydraten door de 2:1 ratio van glucose en fructose.

Tijdens Intensieve training of wedstrijd: heeft je lichaam met name (spieren) veel behoefte aan snelle brandstof. Kies dan voor een isotone sportdrank zoals de Drinkmix 160 of Drinkmix 320 van Maurten. Afhankelijk van het type training en jou mogelijkheden, kun je er voor kiezen erbij te eten. De Solid 225 is een sportreep met maar liefst 44 gram koolhydraten. Deze reep kun je gebruiken om tot 90 gram koolhydraten per uur te komen. De Solid 225 is lichtzoet van smaak. Lukt het niet om vast voedsel te eten tijden de inspanning? Kies dan voor een energie gel. De gel 100 bevat 25 gram koolhydraten per gel. De gel 100 werkt hetzelfde als de drinkmix 2:1 verhouding koolhydraten.  Een energie gel op basis van hydrogel technologie; dit zorgt voor een gelijkmatige opname van koolhydraten. De sportdrank en gel is licht zoet wat erg prettig is om in te nemen tijdens ieder type training of wedstrijd.

Welke sportdrank kies jij? Click hier: voor alle Maurten producten

Actie! (10% korting) Nu tijdelijk extra korting op de sportdrank van Maurten. Ontvang t/m 30 juni 2022: 10% korting op de Drinkmix 160, Drinkmix 320 & Drinkmix 320 caf!

Gebruik kortingscode (waardebon):  Sportdrank0622 en reken af in je winkelmand.

Meer weten over Maurten en Hydrogel-technologie? Click hier

Vond je deze blog interessant? en wil je graag meer weten over de invloed van sportvoeding op jou sportprestaties? Stuur ons een bericht of plaats een reactie bij deze blog.

Sportieve groet, Team Humagel Nederland

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.